duminică, 5 iulie 2009

Rasfaturi si lucruri inutile

Suntem niste oameni tare rasfatati. Nu de soarta, ci de noi insine. Impinsi de la spate sa consumam, ne trezim spunand ca pur si simplu nu mai putem trai fara o bluza noua, o pereche noua de pantofi sau o camera foto scumpa.
Ne cumparam ceasuri scumpe, desi ceasul nici nu mai este o necesitate astazi, cand toata lumea foloseste telefonul si ca ceas. Ne cumparam mii de zorzoane, bluzite, pantofi si declaram ca shoppingul este doar o terapie care se ne face sa ne simtim mai bine. O terapie de tip nou, in ziua de azi, cand valorile nu mai sunt evidentiate de cartile citite, ci de mall-urile frecventate.

Iar cand vin vremuri ca cele de acum, gasim foarte dificil sa traim fara aceste mici rasfaturi, desi acum cativa ani dormeam linistiti noaptea si fara sa avem pantofi si bijuterii asortate fiecarei tinute. Nu aveam depresii, desi nu auzisem inca de terapia prin shopping. Ne multumeam cu o casuta in care sa ne ducem existenta, fara sa ne punem problema piscinei din curte.

Urmaresc din cand in cand o emisiunea fascinanta la MTV - Sweet Sixteen. Puteti vedea aici episoade din ea. Este vorba de niste fetite din Statele Unite, care isi organizeaza petrecerea pentru aniversarea celei de-a 16-a zile de nastere. Inteleg ca este o varsta importanta (sunt usor ignoranta, recunosc, nu stiu de ce e atat de importanta, probabil ca din cauza ca e varsta la care isi pot lua carnetul de conducere), de aceea trebuie sa organizeze o petrecere cu totul si cu totul speciala (cam cum isi pregateau unii dintre noi majoratul). Ei, dar fetele astea nu sunt doar niste americance obisnuite. Sunt fete de bani gata, iar pretentiile lor sunt pe masura. De la o tanara domnisoara care declara ca daca nu primeste de ziua ei un Mercedes alb, viata sa intreaga ca fi distrusa, pana la o alta tanara domnisoara pentru care s-a blocat circulatia pe mai multe strazi dintr-un oras ca sa ajunga ea, intr-o limuzina inconjurata de un alai de motociclisti, la locul unde se tinea petrecerea. Sau de la o pustoaica ce isi acuza tatal ca nu este in stare sa-i angajeze niste staruri adevarate care sa-i cante la petrecere (onorariul fiind unul cu multe zerouri) pana la alta care si-a umilit colegii de scoala aruncandu-le un numar limitat de invitatii, pe care care acestia pur si simplu s-au batut.
De ce ma fascineaza? Este incredibil cat de departe pot merge proasta educatie insotita de posibilitatile financiare oferite copiilor. Este o oglinda hiperbolizanta a societatii de astazi, cand nu ne mai percepem noi insine ca pe niste valori, ci doar ca purtatori de haine, masini si accesorii la moda, iar singurul lucru pentru care ne mai luptam este bunastarea - preferabil luxurianta.

15 comentarii:

licurici spunea...

şi eu am prins de vreo două ori emisiunea aia, dar nu m-am putut uita de nervi. e drept că, sociologic, e fascinant de urmărit, dar atâta superficialitate, kitsch, manelism american şi prostie la un loc mai rar. mă scotea din sărite :)

Lady Io spunea...

@Licurici
Si eu ma enervez cand ma uit la ea. Dar ma fascineaza cat de departe pot merge. Emisiunea este un exemplu foarte bun despre cum sa nu iti educi copilul.

Zazuza spunea...

pai si atunci nu mai bine de noi astia cu bugete limitate? am suma x pentru cumparaturi, suma z pentru haine. sambata de ex am fost la cumparaturi cu suma de 50 RON. am venit acasa cu 10 RON :D. da, da, I can manage tight budgets :D. and proud of it :))!

Morticia spunea...

La MTV cred ca au cele mai cretine emisiuni inventate de om. Nici nu stii daca sa razi sau sa plangi. Eu una as bate toate "personajele" pana le-ar iesi fitele din cap definitiv. Mai era una sinistra The Virgin Diaries, in care unul sau una de 14-16 ani, virgin(a) incerca sa isi gaseasca pe una respectiv unul care sa o dezvirgineze. Geez! :|
Cat despre shopping, eu ma duc la cumparaturi daca am cu adevarat nevoie de ceva si oricum nu am rabdare sa ma plimb prea mult. Incepe sa ma doara spatele, ma apuca nervii etc.
@Zazuza: Clar ca e mai bine ca noi! :P

Ah, si mi-am adus aminte. Am aflat ieri ca "se poarta" ca dragii copilasi de gradinita sa isi serbeze zilele de nastere la McDonalds (300 ron pt. 1,5 ore) sau la Kids' Planet (poate ajunge si la 1000 ron pt. 3 ore). Ca sa stiti ce va asteapta :P Si normal ca daca ii obisnuiesti cu astfel de petreceri de mici, la 16 ani ajung sa aiba pretentii care mai de care, nu?

licurici spunea...

vezi? de-asta nu fac eu copii. să n-am cheltuieli :D

Lady Io spunea...

@ Zazuza
Asta pentru ca esti o persoana chibzuita. Stiu eu niste exemple - oameni care sunt in stare sa-si cheltuie ultimul banut pe nu stiu ce bluzita care este "absolut geniala" si fara de care "pur si simplu, nu pot trai".

Lady Io spunea...

@Morticia
Asta cu Virgian Diaries nu o stiam. Insa vorba lui Licurici, cred ca m-ar fi enervat si as fi inchis.

In privinta zilei de nastere, am vorbit cu diversi parinti si mi-au zis ca merita sa faci asta pentru a evita alte cheltuieli riscante atunci cand este vorba despre o grupa de copii in actiune (mobile si vesela sparta, suc varsat pe pereti etc)

Lady Io spunea...

@Licurici
In schimb, distractia este free la MTV, din cate observ :-))

Zazuza spunea...

fratello al meu face ziua pustiului in fiecare an la McD. asta in ciuda faptului ca ii pazeste alimentatia mai ceva ca un vultur, adica ratie stricta de dulciuri, nu tu prajeli, nu tu grasimi, ci cat mai multe salate, branzici si ciorbite de casa. dar petrecerea respectiva o face acolo tocmai din motivele spuse de Lady Io. plus ca de banii aia la McD nu primesti mare lucru, deci riscurile sunt minimizate :)). sa zicem ca e un compromis, cel putin atata vreme cat alte locatii nu ofera genul asta de petrecere...:|

Morticia spunea...

@Lady Io & Zazuza: Aham. Deci exista un motiv logic. Ce carcotasa sunt :P

Anonim spunea...

stiu si eu emisiunea. adolescentii aceia se comporta ca orice copii prost crescuti carora le-au fost oferiti prea multi bani.
vina le apartine parintilor, daca ei ar fi incercat sa ii educe nu sa le ofere jucarii si bani probabil ca rezultatul ar fi fost diferit.

Lady Io spunea...

Da, parintii ii au asa cum i-au crescut.
Iar televiziunile sunt vinovate pentru popularizarea acestui tip de comportament.

@Zazuza
Acum exista si alte firme care organizeaza astfel de petreceri, nu stiu cu ce fel de mancare :-)

Anonim spunea...

Perfect a zis Licurici: au si americanii manelistii lor. Eu raman la parerea mea pe care am zis-o si alta data, ca numai imbogatitii peste noapte, cei care au obtinut banii usor, fac asemenea destrabalari pentru ei si copiii lor. Oamenii de afaceri adevarati stiu valoarea banului si in general ii educa si pe copiii lor la fel. Una e sa-i faci copilului o petrecere frumoasa si alta e sa-i dai impresia ca i se cuvine orice. Educatie proasta, asta e.

Lady Io spunea...

@Teampit
Perfect de acord cu tine, educatia e de vina. Si cum poti educa parintii?

Anonim spunea...

Nu mai poti, e prea tarziu. Se "educa" ei singuri cand raman fara bani.