miercuri, 21 ianuarie 2009

Traficul din Bucuresti - de vise rele

De cativa ani, traficul ne face viata un cosmar, indiferent daca suntem soferi sau pietoni.
Cei care conduc au ajuns sa isi petreaca o mare parte din zi in masina, iar cei care folosesc mijloacele de transport in comun prefera de multe ori sa "scurteze" distanta mergand pe jos, pentru ca autobuzele merg prea incet din cauza aglomeratiei.
Cine sunt vinovatii? Sigur ca stim: Ceausescu, inaintasii care nu au avut viziunea automobilului omiprezent, primaria, mostenirea trecutului samd.
Dar, sa nu fim copii! Vinovatii sunt locuitorii Bucurestiului! Ma refer la cei care nu renunta la masina, chiar daca trebuie sa mearga pana la paine la colt. La cei care se incapataneaza sa mearga la serviciu cu masina, desi in directia respectiva functioneaza cu succes mijloace de transport in comun. Cei care isi iau masina ca sa nu para fraieri in fata amicilor sau colegilor. Cei care isi cumpara masini foarte mari din aceleasi motive.
Sa facem un mic experiment (eu l-am facut deja): sa le prezentam catorva bucuresteni care au automobil ideea aplicata cu succes in multe orase din lume, de a face benzi separate pentru mijloacele de transport in comun. Reactia cred ca o stim cu totii: bucuresteanul automobilist considera ca aceasta este cea mai proasta idee si se va opune cu vehementa. Pentru ca NU vrea sa mearga cu mijloace de transport in comun. Pentru ca in felul acesta, crede ca va fi mai aglomerat. Cand vom intelege ca putem debloca traficul renuntand la masina si mergand cu mijloacele de transport in comun? Daca acestea ar avea banda separata si ar functiona decent, alternativa ar fi una de mare succes.
Dar nu si in Bucuresti! Pentru ca in Bucuresti, este mare rusine sa mergi cu autobuzul la serviciu - este o ocazie pentru colegi sa rada de tine. Chiar daca tu ai facut pana la serviciu 30 de minute, iar ei 2 ore, venind din acelasi cartier.
Si uite asa, traficul este ceea ce bucuresteanul isi face cu mana lui. Trafic, poluare, nervi, timp pierdut si sanatate irosita. Ca sa dam bine in fata cunoscutilor.

2 comentarii:

Morticia spunea...

Benzi separate pentru autobuz exista pe ici, pe colo. Problema este ca toti soferii auto circula pe ele fara nicio problema. O alta problema dupa parerea mea ar fi ca RATB-ul nu cred ca ar face fata (chiar daca ar avea o banda speciala pe care sa nu circule masini) unui procent mare de bucuresteni.
O alta solutie pentru trafic, aplicata in Germania de exemplu, ar mai fi bicicletele. Dar mie, una, mi-ar fi frica pe doua roti firave prin orasul asta (bine, si sincera sa fiu nici nu am experienta de mers pe "bicla" pe carosabil), ca benzile alea "speciale" sunt o bataie de joc oricum. Plus ca bucuresteanu', asa cum il stim, prefera sa isi ia un scuter poluant (si fonic)

Lady Io spunea...

Am vazut solutia benzilor separate pentru autobuz si taxiuri in Budapesta. Acolo e pur si simplu de vis: te urci in autobuz, la marginea orasului, la ora indicata pe placuta din statie si 15 minute mai tarziu este in centru, la capatul liniei.
Proprietarul pensiunii la care stam cand mergem la Budapesta ne-a povestit ca initial nu se respecta nici la ei banda separata. Au pus camere si au trimis amenzi, iar acum nu mai are nimeni curaj sa se bage pe acolo. Foarte multi au renuntat la masini in favoarea transportului in comun.

In privinta bicicletei, iti impartasesc temerile... poate in 20-30 de ani ne civilizam si noi.